Dlaczego uwielbiam Ryanaira?

Samo pytanie w tytule tego felietonu wielu uznaloby za perwersje. Jak mozna lubic Ryanaira? W koncu to “najgorsza tania linia lotnicza na swiecie”. Tak przynajmniej niektorzy mysla. Ludzie zbyt czesto myla tanie linie lotnicze z tymi normalnymi, a jest to duzy blad. Sam sledze i czytam blogi fanow latania z zagranicy, ktorzy pisza recenzje swoich podrozy, tego jak latali pierwsza i biznes klasa za nic, wykorzystujac punkty czy mile. Czasami jednak koncza na jakims lotnisku europejskim i zeby dostac sie do drugiego, z ktorego leca dalej, wykorzystuja Ryanaira i wtedy zaczyna sie lamentowanie, ze na pokladzie nie bylo szampana. 🙂

Dla mnie osoboscie Ryanair to kwintesencja tego czym powinna byc tania linia lotnicza. A jaka powinna byc? TANIA! 🙂 Ci, ktorzy teraz narzekaja na Ryanaira, powinni byli latac ta linia dekade temu, wtedy moze zmnieliby zdanie, o tym jak jest teraz. W podrozowaniu po Europie jest jeden duzy plus, ktorego sprawca jest miedzy innymi Ryanair, latanie jest tanie. Oczywiscie z drugiej strony hotele sa drogie, ale samo latanie jest na prawde tanie, a Ryanair jest najtanszy. Oczywiscie sa ludzie, ktorzy uwielbiaja luksus w lataniu, ale wtedy tania linia nie jest dla nich i nia nie lataja. Ci ktorzy narzekaja, to z reguly ludzie, ktorzy chca nic nie zaplacic, a miec komfort jak w biznes klasie. Dla mnie osobiecie glownym punktem kazdego wyjazdu jest miejsce docelowe, a nie to jak sie tam doleci. Z tego powodu cena biletu jest zawsze na pierwszym miejscu. W Europie z reguly wszedzie mozna dotrzec w okolo 3 godziny, wiec po co wydawac pieniadze na biznes klase, jak i tak nie jest to taka biznes klasa, jak na lotach poza Europe, no chyba, ze firma placi.

17431019_1595362890492273_1928978206_o

Rynair w Londyn Stansted

Myslisz, ze latanie Ryanairem jest teraz meczace? Moj pierwszy lot ta linia odbylem dekade temu. Ryanair byl juz duza linia lotnicza, ale nie byl jeszcze takim gigantem jak teraz, ciagle byl na dorobku. To glownie z tego okrasu mozna znalezc filmiki w internecie, jak to beznadziejna jest to linia, jak oszukuja na oplatach, jak kaza placic za wszystko, jak obsluga jest nieprofesjonalna. Nawet ich strona internetowa za tamtych czasow nie byla idealna i wszedzie czaily sie ukryte oplaty. Okolo 2-3 lat temu Ryanair “zorientowal sie”, ze sa juz de facto monopolista na europejskim rynku tanich linii lotniczych. Wtedy przyszedl czas na “ocieplanie wizerunku”. Zmienily branding na rodzinna linie lotnicza. Kompletnie przebudowali strone internetowa, pokazujac wszystkie oplaty i niczego nie ukrywajac, zmienili nawet uniformy zalogi. Ogolnie mozna by powiedziec, ze stwierdzili “mamy juz tak dominujaca pozycje, ze mozemy sobie pozwolic na bycie milym dla pasazerow”.

Ludzie czesto popelniaja wiele bledow podczas planowania lotu Ryanairem albo staraja sie znalezc absolutnie najtanszy bilet, co czesto prowadzi do frustracji na lotnisku. Wiec jak ja bukuje bilet w Ryanairze? Po pierwsze bilet musi kosztowac miedzy £40-£80 w obie strony, to jest dobra cena, wszsytko powyzej to dla mnie drogi bilet, a ponizej to super promocja. Oczywiscie moga byc tu wyjatki, jak lot na jedna z wysp kanaryjskich, ktore nigdy nie spadaja do tak niskich cen, bo wszyscy tam lataja na wakacje. To wlasnie na tych lotach Ryanair nawiecej zarabia, skupiam sie tu na lotach do stolic lub innych miast europejskich. Bilet z reguly bukuje sie 3-6 tygodni przed wyjazdem, by miec najlepsza cene. Nie bierze sie glownego bagazu, bo na kilkudniowy wyjazd nie potrzeba, no chyba, ze ta druga osoba twierdzi, ze nie ma mowy, zeby nie wziela ze soba tego i tamtego i trzeba dolaczyc bagaz glowny, wtedy mozna wziasc tylko jeden bagaz glowny na dwie osoby 🙂 Pamietam, ze kiedys udalo mi sie na dwie osoby wniesc do samolotu Ryanaira 5 walizek/toreb, placac tylko za jeden bagaz glowny, tak dobrze napisalem – piec (5)! Ale juz tak dobrze nie ma. Po drugie zawsze wybieram miejsca przy bukowaniu biletu i sa to miejsca w rzedach od 2 do 5, gdzie priorytet jest w cene miejsca. Oczywiscie jesli jest akurat promocja, to mozna wybrac miejsce dalsze i dokupic priortytet. A dlaczego pierwsze rzedy? Ktos mnie kiedys do tego przekonal i za to jej tu dziekuje 🙂 Odpowiedz jest prosta, szybko sie wchodzi i szybko wychodzi z samolotu. Jesli chodzi priorytet to na prawde nie rozumiem, dlaczego ciagle tak wiele osob go nie wykupuje. Oczywiscie to dodatkowy koszt, ale czasami spokoj i troche wiecej komfortu warte jest doplacenia. Tradycja lotow do Polski, ale i nie tylko, jest to, ze jak tylko ludzie zobacza kogos z obslugi, to od razu robi sie kolejka to bramki, wiec po co stac, jak mozna isc priorytetem. Kiedy juz sie wejdzie na poklad samolotu jako pierwszy i szybko zajmie miejsce, pozostaje tylko obserwowac jak ludzie “walcza”, by sie dostac do samolotu lub przejsc wzdluz kabiny.

Z tanimi liniami jest jak z plynem do mycia naczyc. Po co kupowac markowy plyn, jak ten z logo supermarketu dziala tak samo. A przeciez nie chodzi o te dwie godziny w samolocie, ale o te kilka dni w sloncu na poludniu Europy.

17431622_1595367397158489_1231377689_o

Pas startowy

A jaka bedzie przyszlosc? Brexit niestety troche moze namieszac, na szczescie nie w Ryanairze, bo to linia irlandzka. Szef tej linii zapowiadal przed referendum, ze ogranicza swoja obecnosc w UK, jesli dojdzie do Brexitu, ale nie sadze by to zrobili. To, ze sa linia irlandzka chroni ich juz  w tej chwili. Dla porowniania Easy Jet, najwiekszy konkurent Ryanaira, ktory jest linia brytyjska, zapewne plakal widzac wykresy spadku wartosci funta i jest to dla nich powazny problem juz teraz, co odbija sie na cenach Easy Jeta, ktore na drozsze niz te w Rynairze. Nie wspominajac tu nawet o tym, ze cale lotnictwo w UK jest oparte na prawie unijnym, wiec po Brexitcie moze juz niezla jazda.

Przede mna pewnie jesze wiele lotow Ryanairem, jedno czego mi brakuje to jakiegos programu lojalnosciowego, no ale jak wiadomo, taki program to bylby dodatkowy koszt, na ktory Ryanair pewnie jeszcze nie chce sobie pozwolic. Zapewne wiele osob bedzie mialo odmienne ode mnie zdanie i pozostanie przy swoim, ze Ryanair to najgorsza linia lotnicza. Jednak po dekadzie latania ta linia, dziesiatkach lotow do Polski i innych miejsc w Europie, moge powiedziec, ze jest to dla mnie europejska tania linia numer jeden.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s